Sunday, August 9, 2009

Al-Quran, A Handsome Friend in the Hereafter

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al - Quran "

Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al - Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah. Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata :

"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!"

Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata :

"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat"."Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi
dari malaikat - malaikat dari syurga"

Allah telah menjanjikan Al - Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al - Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat.

*~English version*~

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:
'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

Hence, let us start reading the Qur'an =)

If you have been doing it daily, Alhamdulillah =) Please do continue on your effort =)
If you have not been reading the Qur'an for quite some time, you are more than welcome to read it right now =) It is not too late for you to apply this beneficial daily routine and habit into your busy schedule =)

One page of reading the Qur'an will only take you around 5 minutes. 3 perhaps at most if you are very fluent =)
One page a day would definitely not hurt your busy schedule =)
Alhamdulillah, if you are able to read more than a page a day. This will be Your benefit, and no one else =)

If you still think that you might not be able to have time to read one page of the Qur'an daily, fear not my dear friend. Start with one sentence, if I may propose =)
Insya-Allah, you will be able to increase the amount that you read as time passes by.

Here;s a little encouragement for you to read the Qur'an =D
If you could spend 50 minutes of hearing a lecture in class,
A few hours of nap or sleep,
Perhaps 2 hours daily to eat,
Time for television, games, fun and entertainment,
Hours of studying for exams....

Why not spend just 5 minutes to read the Qur'an? =)

Insya-Allah, our efforts to get closer to Him will not be in vain. He is indeed the All-Mighty and the All-Giving =)
Hours

No comments:

Post a Comment